چگونه می توانم از اداره اعزام با هزینه شخصي، به بانكهاي عامل جهت دريافت ارز معرفي شويم.


معرفي به بانک برای دریافت ارز دولتی چگونه است؟
پس از ثبت درخواست ارز در سامانه و در صورت تائيد درخواست يك كد رهگيري از طريق سامانه دريافت مي نمائيد و شما به عنوان دانشجوي مورد تایید وزارت براي بازه مشخصي از تحصيلتان می توانید ارز دولتی از بانک دریافت نمایید. یعنی وزارت علوم گواهي اشتغال به تحصیل شما را تایید می کند و قید می کند که شما براي بازه چند ماهه می توانید ارز دولتی دریافت نمایید. بطور مثال اگر در گواهي اشتغال به تحصيل ترم جاری شما که به تاييد نمایندگی ایران در کشور محل تحصیلتان رسیده، قید شود شما در ترم جاري به مدت ۴ ماه اشتغال به تحصيل دارید، شما پس از تاييديه این وزارت، با در دست داشتن نامه معرفي به بانک که این اداره در اختیار شما قرار می دهد، پس از مراجعه به بانک مورد نظرتان که تسهیلات ارزی در اختیار عموم قرار می دهد، به اندازه بازه ۴ ماهه می توانید ارز دولتی دریافت نمایید.

مراحل انجام کار چيست؟
دوست عزیز اگر متقاضي دریافت نامه معرفی به بانک برای دریافت ارز دولتی هستید. مراحل زیر را می بایست انجام دهید

۱. ثبت نام در سامانه نشا و تشکيل پرونده
گام نخست برای شما تشکيل پرونده در سایت نشا می باشد. شما می توانید بصورت الکترونيکي ثبت نام را صورت دهید. برای ثبت نام شما می توانید وارد سایت http://nesha.saorg.ir شوید و از لینک ثبت نام که در بالاي صفحه مشاهده می کنید استفاده نماييد پس از ثبت نام در سایت نشا، شماره پرونده، نام کاربري و گذرواژه حساب کاربری در اختیارتان قرار خواهد گرفت. به خاطر سپردن این موارد بسیار اهمیت دارد.

۲. ورود به سامانه نشا و پروفايل شخصي خود و ثبت درخواست نامه معرفي به بانک
پس از تشکيل پرونده و دریافت نام کاربري و گذرواژه، شما می توانید از طريق لینک ورود به سامانه نشا، وارد پروفايل شخصي خود شوید. بنابرین پس از ورود به سامانه، از منوي مدیریت درخواست ها، گزینه ثبت درخواست نامه بانک را انتخاب کرده و فرم مربوط به آن را به دقت پر نماييد. برای تسهيل در دریافت نامه مورد نظر، از طريق بانك در سراسر کشور انتخاب شده اند. بنابرین نیازي به حضور در این اداره نمی باشد وشما می توانید نزدیک ترین موسسه را انتخاب نمایید. از طرفي شما می بایست تاريخ مطلوب خود را برای دریافت نامه، در آن فرم انتخاب نمایید تا پس از تایید درخواستتان در آن تاريخ به شعيه ي بانك انتخابي خود مراجعه نماييد. پس از ثبت درخواست، شما درخواست خود را در لیست درخواست ها خواهید دید که در وضعیت انتظار قرار گرفته است.

۳. منتظر بمانيد تا کارشناسان نظر خود را در مورد درخواست شما ارايه دهند
پس از ثبت درخواست و قبل از تاريخ انتخابی شما، درخواست شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت و از طريق ایميل یا همان لیست درخواست ها، به شما نتيجه بررسی اطلاع داده خواهد شد. اگر درخواست شما مورد تایید قرار گرفته باشد که در تاريخ انتخابی خود می توانید به پس از تائيد و صدور كد رهگيري به شعبه ي بانك انتخابی خود مراجعه نمایید و ارز خود را دریافت نمایید. ولی اگر به هر دلیلی درخواست شما مورد تایید قرار نگرفت، شما می بایست نسبت به ویرایش و رفع خظاي قید شده قبل از اينكه نوبت اختصاص داده به شما فرا برسد اقدام نمایید.

۴. هزينه ثبت درخواست براي ارز دانشجويي چقدر است و نحوه پرداخت چگونه است؟
بنا بر دستورالعمل ابلاغ شده به این اداره، متقاضيان محترم بايستي مبلغ 34 هزار تومان به صورت اينترنتي و از طريق درگاه بانكي موجود در سامانه پرداخت نمايند .قابل ذكر در صورتي كه پرداخت از طريق شعبه و به صورت دستي انجام شود به هيچ عنوان مورد قبول نمي باشد و سازمان هيچ مسئوليتي را به عهده نمي گيرد.

۵. خيلی مهم: به اخبار سایت مرتبا مراجعه نماييد
به این دلیل که تنها پل ارتباطی و اطلاع رساني ما با شما همین سامانه نشا می باشد. لذا اگر به هر دلیلي، تغييری در روند رسیدگی به درخواست هاي شما عزیزان رخ دهد. ما از طریق بخش اخبار کوتاه سایت آن را به شما اطلاع خواهیم داد. بطور مثال اگر آدرس موسسه تغییر نماید یا ... ما به شما از طریق اخبار کوتاه سامانه خبر خواهیم داد. لذا تا قبل از مراجعه به موسسه از آخرین اخبار سایت آگاهي لازم را کسب نمایید.

۶. براي ثبت درخواست ارز و يا دريافت كد رهگيري و يا ساير مراحل نيازي به مراجعه ي حضوري نيست.
در صورتي كه درخواست دانشجو تائيد شود از طريق ايميل به دانشجو اطلاع رساني مي شود و نيز دانشجو ويا والدين دانشجو ويا وكيل قانوني وي مي توانند در پروفايل خود دانشجو در سامانه نشا در بخش ليست درخواستها وضعيت تائيد و يا رد درخواست را مشاهده نمايند و در صورت تائيد از همين بخش كد رهگيري خود را مشاهده و چاپ نمايند.

7. در صورتي كه درخواست رد شد چه كاري بايد انجام داد؟
بايد توجه داشت كه بايد قبل از اينكه نوبت اختصاص يافته به دانشجو فرا برسد دانشجو بايد پروفايل خود را در سامانه نشا در بخش ليست درخواستها چك نمايد و در صورتي كه درخواست ايشان رد شده بود گزينه ويرايش و رفع نقص را كليك نمايد و اقدام به ويرايش نمايد.